Όταν σήμερα ακούμε την λέξη αεροβόλο, το μυαλό μας τις περισσότερε φορές πηγαίνει στα αεροβόλα που σήμερα θα σας παρουσιάσουμε και δεν είναι αλλά από τα πλέον γνωστά και διαδεδομένα αεροβόλα με έμβολο ελατηρίου.

Το αεροβόλο ελατηρίου είναι από τα πλέον ευκολόχρηστα και προσιτά αεροβόλα που θα μπορούσαμε να έχουμε. Παρουσιάζονται επί το πλείστον σε δυο βασικές μορφές, που και οι δυο όμως έχουν σχεδόν τον ίδιο βασικό τρόπο λειτουργίας. Η μια μορφή είναι τα αεροβόλα ελατηρίου σπαστής κάνης και η δεύτερη, τα αεροβόλα ελατηρίου με μοχλό όπλισης.

Στα αεροβόλα «σπαστής» κάνης, όπως και στο πρώτο σχήμα μας μπορείτε να δείτε, η κάνη τους ανοίγει σχεδόν στην μέση της, με το άνοιγμα αυτό κινείτε ένα έμβολο που βρίσκετε στο ουραίο τμήμα της κάνης προς τα πίσω, συμπιέζοντας ένα εξαιρετικά δυνατό ελατήριο που βρίσκετε πίσω του. Το επάνω (εσωτερικό) μέρος της σκανδάλης ωθεί το έμβολο σε μια εγκοπή και με τον τρόπο αυτό κρατά και ασφαλίζει το έμβολο και το ελατήριο συμπιεσμένα. Στα αεροβόλα «σπαστής» κάνης το βλήμα τοποθετείται κατευθείαν στο πίσω μέρος της κάνης και με το κλείσιμο της το όπλο είναι έτοιμο να βάλλει. Όταν πλέον πατήσουμε την σκανδάλη, αυτή απελευθερώνει το έμβολο, το οποίο ωθούμενο από την δύναμη του ελατηρίου ωθεί αέρα προς τα εμπρός και πιο συγκεκριμένα προς το οπίσθιο μέρος της κάνης όπου βρίσκετε το βλήμα. Ο αέρας αυτός αναγκάζει το βλήμα να κινηθεί με δύναμη διαμέσου της κάνης προς τα έξω.

Πέρα από τα αεροβόλα «σπαστής» κάνης, πολλά από τα αεροβόλα ελατηρίου οπλίζουν όπως παραπάνω αναφέραμε και με μοχλούς. Οι μοχλοί αυτοί μπορούν να βρίσκονται επάνω, κάτω ή και στο πλάι της κάνης όπως μπορείτε να δείτε στα σχήματα 2 και 3. Κατά βάση όμως και αυτοί οι μηχανισμοί λειτουργούν με τον τρόπο που παραπάνω σας περιγράψαμε. Αυτά τα οποία μπορούν να διαφέρουν ανάλογα τις πατέντες των κατασκευαστών είναι θέματα όπως, το είδος ελατηρίου, το διαμέτρημα του σωλήνα συμπίεσης και η περιοχή εκτόνωσης του αέρα.

Τα αεροβόλα ελατήριου είναι από τα πιο αξιόπιστα και γερά αεροβόλα και σπανίως παρουσιάζουν επιπλοκές ή βλάβες. Ένα όμως πράγμα που δεν θα πρέπει να κάνετε σε οποιοδήποτε αεροβόλο ελατήριου είναι η κενή πυροδότηση, να πυροβολείτε δηλαδή χωρίς να υπάρχει βλήμα στην κάνη. Σε αυτή την περίπτωση αυτό που συμβαίνει είναι η κεφαλή του εμβόλου να συνθλίβεται επάνω στον δέκτη βλήματος της κάνης, μιας και λόγω της έλλειψης του βλήματος δεν παρέχετε η απαραίτητη αντίσταση στην πίεση του αέρα. Αυτή ακριβώς η αντίσταση του βλήματος είναι που λειτουργεί εξισορροπητικά και μετριάζει την τεράστια ενέργεια από αέρα που απελευθερώνεται από το ελατήριο προς το έμβολο.

Όπως και παραπάνω αναφέραμε τα αεροβόλα ελατηρίου είναι από τα πλέον αξιόπιστα και γερά αεροβόλα, το μόνο σημείο το οποίο μπορεί να φθαρεί και πιθανόν να χρειαστεί μετά από αρκετό καιρό να αντικαταστεί, είναι το ελατήριο τους. Όπως όμως και να έχει τόσο η αλλαγή ελατηρίου, όσο και η αντικατάσταση ορισμένων τσιμουχών είναι αρκετά εύκολη και σχετικά χαμηλού κόστους και ας μην ξεχνάμε ότι όλα αυτά πρέπει να γίνουν μετά από αρκετά χρόνια και χιλιάδες βολές.

Πέρα όμως από την ευχρηστία τους και την ευκολότατη συντήρηση τους, τα αεροβόλα ελατηρίου είναι ιδιαίτερα αγαπητά από τους χρηστές αεροβόλων και για την ιδιαίτερη αίσθηση που δίνουν κατά την βολή, η αίσθηση ανάκρουσης κατά πυροβολισμό η οποία είναι μια ομαλή, σταθερή ώθηση στον ώμο κατά την στιγμή εκτόνωσης του ελατηρίου και εξόδου του βλήματος από την κάνη, είναι αυτή ακριβώς που σε κάνει να έχεις την πραγματική αίσθηση ενός «πυροβολισμού».