Σε προηγούμενο άρθρό μας αναφερθήκαμε
στη θεά Αρτέμιδα υπό ιδιότητά της κυρίως ως θεάς προστάτιδας του κυνηγιού.
Όπως όμως και όλες οι άλλες θεότητες του Ολυμπιακού
δωδεκάθεου, η Άρτεμις είχε και άλλες ιδιότητες. Έτσι η Άρτεμις εθεωρείτο και προστάτης
των νεαρών γυναικών και του τοκετού.
Η παρθένος θεά συνδέεται με τις γαμήλιες
τελετές. Χαρακτηριστικό μάλιστα είναι ότι οι μελλόνυμφες προσέφεραν ως
αφιερώματα στη συγκεκριμένη θεά τα παιχνίδια τους. Το γεγονός ήταν μια
συμβολική χειρονομία απαλλαγής της κόρης από αυτά που αντιπροσώπευαν την
ξένοιαστη παιδική ηλικία και της μετάβασης σε έναν άλλο τρόπο ζωής με
υποχρεώσεις, τον αποχωρισμό από το πατρικό σπίτι και την πορεία της προς το
σπίτι του συζύγου.
Και κατά τη διάρκεια όμως του έγγαμου
βίου οι γυναίκες λάτρευαν τη θεά, γιατί τις προστάτευε στον τοκετό. Στο
φημισμένο ιερό της που ήταν στη Βραυρώνα Αττικής, οι γυναίκες της αφιέρωναν
τους χιτώνες όσων γυναικών είχαν πεθάνει κατά τη διάρκεια της λοχείας ή τον
τοκετό.
Ακόμη της αφιέρωναν αγαλματικές απεικονίσεις παιδιών τις λεγόμενες άρκτους
(αγοριών και κοριτσιών) ή τα ίδια τα παιδιά τους ώστε να υπηρετήσουν τη θεά στα
ιερά της στη Χαλκίδα , την Ερέτρια, τις Άγρες, τη Βραυρώνα κ.α. προκειμένου οι μητέρες
να έχουν καλό τοκετό.
Με τη λατρεία της θέας Αρτέμιδος ως
λοχείας συνδέονται τέσσερα ακέφαλα αγαλμάτια κοριτσιών και το κεφάλι από ένα πέμπτο στο Μουσείο Χαλκίδας και άλλα
από το Μουσείο Ερέτριας.
ΑΜΑΛΙΑ Α. ΚΑΡΑΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 1.Μ. Καραμπατσέα, Ελληνική Μυθολογία Εκδόσεις Αδάμ, σελ.38
2.Π.Θέμελης, Ερετριακά, ΑΕ 1969, ΣΕΛ.168
3,Αμ. Καραπασχαλίδου, Τέσσερα αγαλμάτια κοριτσιών του
Μουσείου Χαλκίδας, ΑΕ 1984 , σελ. 5
(Πρώτη δημοσίευση Απρίλιος 2004 www.kinigotopos.gr)